De kracht van goede tekst

jeanieke-van-leur-office-assistance-taal

Teksten schrijven doet iedere ondernemer. Of het dan gaat om teksten in blogs, mails, webteksten, sociale media of zelfs in reclame-uitingen, met of zonder bijgaande afbeeldingen, de tekst moet goed en duidelijk zijn. Een goede tekst is een sterk hulpmiddel om aan de lezer duidelijk te maken wat hij of zij bij jou kan halen, en waarom juist bij jou en niet bij een ander.

Zelfs grote bedrijven maken taalfouten.

Als je tekst niet duidelijk is, sla je de plank mis. Dan kun je klanten mislopen of zelfs kwijtraken.

De volgende fout in een televisiereclame van een welbekend luiermerk is inmiddels aangepast: “Als ze beweeglijk worden en zich om gaan draaien, dan zijn luiers vaak moeilijk aan te trekken.”
Ik heb best heel wat luiers gezien tot dusver, maar nog nooit een beweeglijke, en al helemaal geen die zichzelf omdraaide.

Een hele bekende kruideniersketen heeft ooit pannen in de schappen gehad, waar dan op stond: “Steel pan”
Onbegrijpelijk, en maar klagen over diefstal…

Helaas is de Nederlandse taal een hele lastige. Zelfs geboren en getogen Nederlanders die deze taal al jarenlang spreken en schrijven, kunnen hier nog altijd moeite mee hebben.

De meest voorkomende fouten

  • Als je werkwoorden vervoegt gebruik je dan altijd ’t kofschip?
  • Wanneer gebruik je ei en wanneer ij?
  • Moet je nou wel of geen tussen -n gebruiken bij samentrekkingen?
  • Hoe voorkom je spatiemisbruik?
  • Hoe maak je correct gebruik van verwijzingen tussen hoofd- en bijzinnen?

Het zijn allemaal struikelblokken voor heel veel Nederlanders en dus ook voor ondernemers. Je zou kunnen zeggen dat er zoveel mensen zijn die hier moeite mee hebben dat het niet meer uitmaakt, maar ik betwijfel of je daar als jezelf respecterend ondernemer genoegen mee moet nemen.

Persoonlijk wil ik adviseren geen risico te nemen. Gelukkig heb je de website van een echte taal-liefhebber al gevonden, vraag gerust om hulp. De inhoud van je tekst bepaal je zelf, want jij weet als geen ander wat je wilt zeggen. Ik zorg er alleen voor dat er geen taalfouten meer in zitten en dat de je bericht meteen duidelijk is voor de lezer.

Wat je ook kunt doen is je aanmelden voor een workshop “Duidelijke schrijvers zijn blijvers” zodat je voortaan nooit meer een flater hoeft te slaan.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.