Drie no-brainers voor ondernemers

Drie no-brainers voor ondernemers

jeanieke-van-leur-office-assistance-drie-no-brainers

Ondernemers hebben op zich een prettig leven op werkgebied.

Als ondernemer doe je over het algemeen iets dat je graag doet, en je verdient er nog geld mee ook. Iemand zei ooit: Als je van je hobby je beroep kunt maken dan ben je een gelukkig mens. Met al die ondernemers tegenwoordig moeten we alles bij elkaar dus een heel gelukkig volk aan het worden zijn.

Toch zijn er dingen aan het ondernemerschap die niet iedere ondernemer weet, en ook weet ik zeker dat er dingen zijn die door een (heel) aantal ondernemers niet serieus genomen worden.

Onthoud goed dat je nog niet eens zo gek lang geleden, als je voor jezelf wilde beginnen, eerst een middenstandsdiploma moest halen. Er zal best een hele goede reden zijn geweest voor Politiek Den Haag om deze verplichting af te schaffen, maar het heeft best verstrekkende gevolgen gehad. ZZP’ers vallen bij bosjes om, pasgeleden zat ik mijn visitekaartjes weer eens door te nemen, bepaalde websites opgezocht en niet meer gevonden, en zeker 30 % van mijn kaartjes kon ik zo weggooien.

OK, zelf hoor ik ook bij die groep die geen middenstandsdiploma behaald heeft, ik heb niet eens de opleiding gedaan. Maar toch zal ik wel iets goed doen want ik ben al wel 8 jaar in business en ik kan nog steeds aan andere ondernemers tips geven die mij heel basic lijken, maar waar blijkbaar toch niet door iedere ondernemer bij stilgestaan wordt. Simpele regeltjes waar je je aan moet houden om je staande te houden, kleine steunpunten die je voor jezelf kunt creëren als houvast. Er volgen er hier alvast even 3.

1. Zorg dat je werkplek netjes en opgeruimd is

Het is niet belangrijk of je een digitale of een fysieke werkplek hebt. Rommel is onoverzichtelijk, en digitale documenten die niet logisch opgeslagen zijn vind je niet meer of niet gemakkelijk terug. Natuurlijk kun je, als een klant belt om informatie, zeggen dat je het opzoekt en dat je later terugbelt, maar het staat veel professioneler als je je informatie paraat hebt. En of dat nu uit je hoofd is of vanaf een document dat je tijdens je telefoontje snel even tevoorschijn tovert, dat maakt niet uit. De klant belt op het moment dat hij de informatie nodig heeft en in het bijzonder ondernemers hebben geen zin om te moeten wachten tot het jou een keer uitkomt om even terug te bellen.

Een klant vormt geen onderbreking van ons werk, maar vormt juist de zin en het doel ervan.

Zonder de klant had je namelijk geen werk. Als de klant merkt dat je het te druk voor hem hebt dan geeft hem dat wel aan dat je het blijkbaar zo goed doet dat je veel te doen hebt, maar aan de andere kant wil die klant daar geen boodschap aan hebben. Hij of zij heeft nu antwoord nodig om door te kunnen. Opmerkingen als ‘Ik ben bezig met een andere klant” of “Ik zit nu even ergens middenin” kunnen geïnterpreteerd worden als “Oh, dus mijn vraag is blijkbaar niet belangrijk genoeg.”

2. Zorg dat je op tijd komt bij afspraken

Ook hier weer, het gaat om aandacht en respect voor de klant. Als je niet het fatsoen op kunt brengen om op tijd bij je afspraak te zijn, dan voelt de persoon waar je die afspraak mee hebt, dat hij of zij niet voldoende belangrijk voor je is. Excuses als de brug stond open suggereren alleen maar dat je heel laks te laat van huis bent gegaan. Dat je het niet kon vinden zegt niet alleen dat je je spullen niet op orde hebt, het geeft ook nog aan dat je zelfs niet de moeite hebt genomen om te googelen waar je moest zijn en hoe lang je erover zou doen.

3. Zorg dat je je administratie op orde hebt

Of het nu een digitale of een papieren administratie is, als hij niet op orde is, als hij niet compleet is, dan helpt hij echt niet.
Toen iedereen nog een papieren administratie had was het al slechts een kwestie van iedere ingekomen factuur en ieder bonnetje maar in een postvakje te gooien zodat het niet kwijtraakte tot het eens in de zoveel tijd in de mappen gestopt kon worden. Tegenwoordig is alles digitaal. Maar als je bedenkt dat vroeger met de papieren boekhouding het voor veel ondernemers al een crime was om dat bonnetje in dat postvakje te gooien dan vraag ik me af of het niet meer werk is om dat bonnetje in te scannen, het een naam te geven en het op de juiste plaats op te slaan. Hoe je het ook verzorgd hebt, het blijft nodig om het bij te houden. Daar komt nog bij dat de belastingdienst van je verlangt dat je originele bonnen en facturen kunt produceren. Dus als je een fotootje maakt van je bonnetje en het bonnetje dan weggooit, dan heb je niet je origineel meer. Dan ligt de bewijslast bij jou, want iedereen kan een fotootje van een bonnetje maken, ook al is het niet zijn of haar bonnetje.

Zo heb ik nog wel meer dingen om te vertellen, maar dat is weer voor andere blogs. Mocht het echter zo zijn dat je naar aanleiding van dit blog contact op wilt nemen, dan stel ik dat zeer op prijs. Ik help graag denken in oplossingen en wil die oplossingen ook heel graag uitvoeren.

Plaats een reactie